Sunday 18 November 2012

Faiq : First Admission

Bismillahirrahmnirrahim.
Dengan Nama Allah, Tuhan Yang Maha Pemurah, Lagi Maha Mengasihani.


Ujian Allah itu hadir dalam pelbagai rupa.

Dan buat diri ini, Allah telah sediakan satu tugasan jiwa yang aku perlu hadapi secekalnya.

13 Oktober 2012
Seperti biasa, aku akan melawat Faiq apabila berkesempatan di rumah abah dan mama. Dan kunjungan aku pada kali itu, memperlihatkan Faiq tidak sesihat seperti sediakala. Faiq mengalami selsema dan batuk. Mungkin pada pendapat kalian, batuk dan selsema adalah perkara biasa bagi seorang bayi. Ya, aku juga berfikir sedemikian. Bahkan aku dulu memang selalu diserang virus itu. "Alah, pergi klinik, amik ubat, baik lah dia..." Mungkin ada juga yang berpendapat sedemikian. Ya, batuk dan selsema memang penyakit yang biasa dialami oleh kita semua.

Faiq telahpun dibawa ke klinik swasta pakar kanak-kanak untuk diberikan rawatan. Seperti biasa, Faiq akan diberi ubat-ubatan untuk menyembuhkannya. Namun, keadaan Faiq belum juga berubah. Dan aku juga dapat merasakan ada sesuatu yang tidak kena.

Untuk Faiq, ini bukan sesuatu yang biasa.


14 Oktober 2012
Aku telahpun pulang ke Terengganu meninggalkan Faiq yang masih belum pulih sepenuhnya dari serangan batuk dan selsema. Namun, petang itu, aku mendapat panggilan dari abah mengatakan Faiq bernafas laju dan abah bercadang untuk membawa Faiq ke hospital. Serasa guruh berdentum dalam hatiku.

Ya Allah....Faiq...

Aku bercadang untuk pulang segera setelah mendapat kelulusan dari Pengetua. Aku harus melihat Faiq! Cuti tu belakang kira. Yang penting, aku mahu pulang ke pangkuan Faiq. Aku pulang bersama AB ke Klang malam itu juga dan kami tiba di Hospital Tengku Ampuan Rahimah kira-kira jam 10 malam. Faiq ditempatkan di wad 6B, Wad Kanak-Kanak.

Sewaktu kakiku melangkah masuk ke dalam wad, aku amati suara halus yang sayup-sayup menyapa gegendang telingaku. Faiq! Aku melangkah laju mengikuti suara itu sehingga aku berada di hadapan katil bernombor 22. Aku melihat mama sedang memujuk Faiq yang sedang merengek-rengek keletihan. Ku lihat Faiq dipakaikan nasal prong pada hidungnya. Enggan minum susu, enggan tidur, enggan segalanya. Aku lantas mendakap Faiq dalam pelukanku. Faiq, Ya Allah, kenapa jadi macam ni sayang?

Malam itu, aku bermalam di wad. Aku belum tahu apa punca Faiq berkeadaan sedemikian rupa kerana doktor pakar hanya akan bertugas pada esok pagi. Aku perlu menunggu sehingga esok untuk mengetahui status keadaan Faiq. Malam itu juga, aku benar-benar dapat menjalankan tanggungjawabku sebagai seorang ibu dengan sempurna. Tugas yang selama ini telah aku pinjamkan pada ibu bapaku. Tugas-tugas asas seperti membancuh susu, mendodoikan Faiq, menukar diapers, menenangkan Faiq, mengusap belakangnya apabila dia mula batuk-batuk. Dan ya, batuknya bukan sekali, bukan dua kali. Tetapi acapkali. Dan setiap kali batuk, dia akan kehilangan rentak nafasnya. Dan setiap kali itulah, nafasnya mula laju dan tercungap-cungap.

Penguin nasal mask. Nurse yang bagi Faiq pakai. Cute kan. 



Ok, ni SpO2 machine. Yang 98 tu ialah peratus oksigen dalam badan Faiq, dan yang 161 tu heart rate dia. Faiq dah kenal mesin ni sejak dia lahir. :)

Faiq perlu guna nebulizer untuk cairkan kahak, seterusnya perlu disedut keluar kahak tu (suction method).

 15 Oktober 2012 - 19 Oktober 2012
Maka bermulalah hari-hari aku dan Faiq menghabiskan masa berdua di hospital yang penuh sesak dengan kanak-kanak dan bayi yang tidak sihat. Bukan aku enggan ke hospital swasta, bahkan, mama dan abah telah pun membawa Faiq ke salah sebuah hospital swasta, tetapi ditolak dengan alasan Faiq bayi pramatang, dan adalah lebih baik jika dia dibawa ke tempat dia dilahirkan kerana di sana terdapat rekod-rekod Faiq sejak dilahirkan. Ataupun mungkin mereka enggan menanggung risiko dalam merawat bayi pramatang? Wallahua'lam.

Doktor pakar membuat rondaan pada sekitar pukul 10 pagi. Doktor pakar yang bertugas di wad 6B itu seorang doktor perempuan berbangsa Tiong Hua, bercermin mata dan berambut separas bahu. Baik orangnya. Setelah meneliti x-ray Faiq yang telah dijalani olehnya semalam, Faiq disahkan menghidap pneumonia. Sejenis penyakit radang paru-paru.

Allahu Akbar. Berat sekali jantungku menerima berita ini. Pneumonia, penyakit yang pernah hampir meragut nyawanya sewaktu awal kelahirkan. Dan ya, Faiq mendapatnya sekali lagi, pada usia 8 bulan.

Susulan daripada penyakit itu, Faiq dibekalkan dengan antibiotik yang bernama Ampicilin dibantu juga dengan nebulizer setiap 2 jam sekali. Dan ya, Faiq amat bencikan nebulizer!

Faiq bencikan nasal prong juga. Habis ditenyeh-tenyeh hidung bila pakai benda ni. So, aku ambil inisiatif untuk mengubah kedudukan nasal prongnya untuk beberapa ketika. Hikhik.


Snap gambar untuk meredakan perasaannya.  :)


Ada suatu ketika Faiq langsung tidak dapat menyusu kerana tekaknya penuh kahak. Lalu Faiq terpaksa menyusu melalui tiub. Tiub yang halus itu dipasang melalui lubang hidungnya sehingga mencecah perut. Susu akan dimasukkan ke dalam tiub itu dan akan menuju terus ke perutnya. Aku tak punya gambar Faiq ketika ini. Malah tak sanggup mengambilnya untuk tontonan.

Faiq juga perlu menjalani suction untuk menyedut keluar kahaknya dari kerongkong dan hidung. Untuk prosedur ini, para jururawat yang akan menjalankannya. Dan aku tidak dibenarkan masuk ke bilik rawatan tersebut. Mungkin khuatir dengan keberadaanku di sana, akan mengganggu konsentrasi mereka (dan juga perasaan keibuanku.) Readers pernah melihat bagaimana suction dilakukan pada bayi? Jika pernah, readers akan tahu apa yang saya rasa.

Antibiotik Faiq perlu diberikan melalui jarum yang telah disetkan di tangannya. D an apa yang aku nak kongsikan disini, jarum Faiq perlu disetkan 5 kali sepanjang berada di wad hanya kerana tangannya yang suka mencabut tiub jarum tersebut berulang kali. +_+  Bermaksud Faiq perlu disuntik sekurang-kurangnya 5 kali untuk mendapatkan venanya yang halus. Bukan senang nak dapat urat hijau dia tu!

Setelah 7 hari mendapat antibiotik, suction, dan nebulizer, alhamdulillah, Faiq beransur pulih. Tetapi ada sesuatu yang merisaukan aku, Faiq mula mengalami cirit birit. Mengapa ye? Aku perasan tentang perkara ini sewaktu Faiq diberikan antibiotik Amoxycilin.  Ya, sebelum ini dia dibekalkan dengan antibiotik Ampicilin. Tetapi, setelah 4 hari, doktor telah menukarkan antibiotiknya kepada Amoxycilin dalam bentuk syrup (ubat minum) kerana Faiq sudah mula berselera untuk menyusu. Atau mungkin juga para doktor juga sudah letih untuk set jarum di tangan Faiq kerap tercabut angkara tangannya yang satu lagi tu? Huhu.

Berbalik pada isu cirit birit, aku telah mengusulkan pada doktor pakar. Dan ulasannya melegakanku.

"Effect antibiotic itu mungkin akan menyebabkan anak you cirit-birit. It's normal. The phlegm will be flush out from the lungs through the bowel."

Aku pun mengiyakan sahaja. Mestilah doktor lebih tahu, kan?


20 Oktober 2012
Hari ini hari Sabtu. Faiq telahpun diperiksa oleh doktor pakar. Menurut doktor, Faiq dibenarkan pulang hari ini berbekalkan antibiotik Amoxycilin yang perlu dihabiskan di rumah untuk 5 hari.

Just in case. Saje je letak towel atas kepala, so that nanti masa nurse datang cek demam, insyaAllah, suhu tak tinggi. And it works.

Baru lepas poopoo untuk kesekian kalinya. Haih, penatnya mama asik kena basuh poopoo Aaiq je.. +_+

Garu kepala yang bobo. ;)


Sejujurnya, aku sangat happy bila Faiq dapat juga pulang ke rumah setelah 7 hari di hospital. Pneumonia, hadir sekali lagi dalam hidup Faiq walaupun telah mendapat suntikan Pneumococcal. Sila ambil maklum, Pneumococcal vaccine hanya mencegah pneumonia yang diakibatkan oleh kuman jenis Streptococcus pneumoniae. Mungkin pneumonia yang dialami oleh Faiq adalah kuman dari jenis yang lain, di mana tidak dapat dicegah melalui vaksin ini. Wallahua'lam.

Pose sebelum discharge. 


Kisah Faiq tidak terhenti di sini. Akan ku kongsikan perkembangannya dalam entri seterusnya.

Faiq, perjuanganmu belum selesai, sayang.


Entri sambungan : Part 2










2 comments:

  1. Faiq.. Sekuat namamu. Aunty nad doakan faiq sihat selalu ye.. Faiq saje kan nak manje2 dgn mama dia.. Tu yg suh mama dia cuti jaga Faiq.. Faiq sihat selalu ye nak.. Amin :)

    ReplyDelete
  2. Haahahaha..ntah la ummi (or nad?).. Memang menguji sangat jaga dia sebulan dua ni.. sebenarnya kisah dia tak abis lagi.. nanti Fa update next entry ye.. Thanks for reading nad. :)

    ReplyDelete